На базі створеної концептуальної моделі розроблено і науково обґрунтовано методику реалізації прикладної спрямованості шкільного курсу стереометрії. В основі методики закладено умови формування в учнів умінь побудови, дослідження математичних моделей. Чинниками прикладної спрямованості визначено мотиваційний фактор та системно-структурний розподіл навчального матеріалу. Важливими засобами впровадження запропонованої методики є використання матеріалів із прикладною інформацією, моделей геометричних тіл, розв’язування прикладних стереометричних задач складеної системи та створення власних прикладних задач.
The thesis contains developed and scientifically based corresponding methods on the basis of created conceptual model of realization of the applied trend of school course of stereometry. Conditions of forming at pupils abilities of construction, research of mathematical models are laid in the basis of the methods. The factor of motivation and systematic – structural distribution of material are defined as factors of the applied trend. The important means of realization of the proposed methods are the following: usage of material with the applied information, models of regular solids, doing of the applied stereometric sums of the created system and creation of own sums.