Дисертаційна робота присвячена виявленню особливостей маніпулятивних взаємин,
визначенню психологічних умов їх формування і розробці тренінгової програми запобігання маніпулятивним міжособистісним стосункам у юнацькому віці. Уточнено зміст поняття “маніпулятивні міжособистісні стосунки”, доповнено уявлення про вікові особливості юнацтва, які сприяють включенню у маніпулятивні взаємини. Вивчено психологічні особливості різних типів суб’єктів і об’єктів маніпуляції, розроблено авторську класифікацію учасників маніпулятивних взаємин, досліджено загальний рівень включеності юнаків і дівчат у такі стосунки. Визначено об’єктивні (зниження частоти включеності у маніпулятивні міжособистісні стосунки, зміна маніпулятивних взаємин з високим рівнем важливості і міцності на низький, з особами високого рівня контактності на низький) і суб’єктивні (зниження рівня прояву особистісних якостей, які зумовлюють включення юнаків і дівчат у маніпулятивні взаємини у якості їх суб’єкта і об’єкта, зміна змішаного типу учасника маніпулятивних взаємин на чистий, зміна груп ризику на активне усвідомлення і заперечення маніпуляцій) психологічні умови запобігання маніпулятивним міжособистісним стосункам у юнацькому віці. Обґрунтовано, розроблено, апробовано і доведено ефективність тренінгової програми побудови ефективних міжособистісних стосунків.
The thesis work is dedicated to revelation of peculiarities of manipulational interpersonal
relations, definition of psychological conditions of their formation and development of training program for prevention of manipulational interpersonal relations in adolescence. The content of notion "manipulational interpersonal relations" is specified, perceptions about youth age peculiarities, which encourage to joining to manipulational relations, are supplemented in this thesis work. The author studied psychological conditions of manipulational interpersonal relations prevention. Authorial classification of participants of manipulational relations in adolescence is developed, psychological peculiarities of different types of subjects and objects of manipulation and general level of embeddedness to manipulational interpersonal relations and its components are explored. Objective (reduction of frequency of embeddedness to manipulational interpersonal relations, change of manipulational relations with high level of importance and sturdiness to low, with people of high rapport level to low) and subjective (reduction of level of personal qualities manifestation, personal qualities cause embeddedness of boys and girls to manipulational relations as its subject or object, change of risk groups to active awareness and denial of manipulation) psychological conditions of prevention of
manipulational interpersonal relations in adolescence are defined. The author justified, developed, tested and proved efficiency of the training program of effective interpersonal relations construction.