В дисертації розглядається організаційно-педагогічні засади загальнопедагогічної підготовки майбутніх вчителів в умовах дистанційного навчання у ВНПЗ. Розроблено і експериментально перевірено модель навчання, побудовану на основі використання комп’ютерних технологій в поєднанні з модульною дидактичною системою загальнопедагогічної підготовки майбутніх вчителів в умовах дистанційного навчання, також подано детальну характеристику цієї моделі та досліджені і з’ясовані організаційно-педагогічні і технологічні передумови її формування. Доведено, що впровадження комп’ютерних технологій навчання сприяє більше повному оволодінню студентами системою знань та умінь, розвиває творчу спрямованість пізнавальної діяльності студентів, допомагає формуванню професійних і особистісних якостей.
In the dissertation it is investigated organizational-pedagogical aspects of general pedagogical training of the future teachers in the conditions of remote studying in educational pedagogical institutions. Particularly, the current state of remote formation in Ukraine is examined. The meaning of such concepts as remote training, remote formation, pedagogical technologies, remote training technologies, informatization, the educational environment, training model, etc is specified. The problem of search of modern new approaches of educational process improvement by introduction of new training technologies is discovered by the author. Practical value of the received results is defined by that the theoretical positions and the conclusions formulated in research, the received experimental data allow to comprehend deeply efficiency of using of remote training system for formation of pedagogical competence of the future teachers, and to predict expedient directions of its further improvement. Besides, the received results of dissertational research can be used in compiling of textbooks and manuals of the pedagogical theory, developing of program methodical materials, at conducting special courses and specials seminars.