Стаття присвячена оглядам іноземних медіа, які вийшли у світ у період 2022 – початку 2023 року в
«АрміяINFORM», VoxCheck, «Детектор медіа», LB.ua, «Бабель», «Медіакритика», «Читомо», «Український тиждень».
Огляди розглядаються як тип публікацій, які здатні продемонструвати ефективність інформаційної політики, спрямованої на висвітлення подій в Україні для світової спільноти. У контексті повномасштабного вторгнення РФ 24 лютого 2022 року ці завдання в пріоритеті: від того, наскільки повно донесені новини про війну та воєнні злочини до людей за кордоном, багато в чому залежить ситуація на фронті і майбутнє нашої держави. Не менш важливо відстежувати, як сприймаються повідомлення. Російські пропагандистські наративи, фейки, дезінформація, на жаль, проникають в інформаційний простір не тільки України, а й більшості країн світу. Вкрай важливо вчасно їх виявляти і нейтралізувати. Причому діяти в цій ситуації потрібно системно і послідовно через постійний моніторинг трансформацій позиції іноземних медіа. Мета і завдання дослідження – зібрати, описати і систематизувати медіаогляди, показати їхні особливості у воєнний час і наголосити на їхній значущості.
У результаті дослідження зроблені такі висновки: кількість оглядів під час війни зросла; функції поповнилися необхідністю відстежувати прогалини в процесах формування іміджу України за кордоном; на рівні тематики, крім новинного контенту, важливу роль відіграють спростування фейків, пропагандистських наративів й історій звичайних людей, які проходять випробування війною; на рівні роботи з джерелами перевага надається західноєвропейським медіа, хоча згадуються і російські, і медіа більшості країн світу; посилання на джерела здебільшого точні й прямі, хоча трапляються і узагальнені чи опосередковані; найпоширенішими є загальний і тематичний огляди; серед методик збирання інформації переважають традиційні формування вибірки, однак дедалі більше використовуються технології опрацювання BigData. Зокрема, редакції медіа вдаються до використання автоматизованих сервісів LetsData, BuzzSumo, Attack Index.
The article is devoted to reviews of foreign media published in the period from 2022 to early 2023 in the
publications ArmyINFORM, VoxCheck, Detector Media, LB.ua, Babel, Mediacriticism, Chitomo, and Ukrainian Week.
Reviews are seen as a type of text that can demonstrate the effectiveness of information policy aimed at covering events in Ukraine for the international community. In the context of the full-scale invasion of Russia on February 24, 2022, these tasks are a priority: the situation at the front and the future of our country largely depend on how fully the news about the war and war crimes are conveyed to people abroad. It is equally important to monitor how the messages are perceived.
Unfortunately, Russian propaganda narratives, fakes, and disinformation are penetrating the information space not only in Ukraine but also in most countries of the world. It is extremely important to detect and neutralize them in time. Moreover, it is necessary to act in this situation systematically and consistently through constant monitoring of the transformations in the position of foreign media. The aim and objectives of the study are to collect, describe and systematise media reviews, show their peculiarities in wartime and emphasise their significance. The study has led to the following conclusions: the number of reviews has increased during the war; the functions have been supplemented by the need to monitor gaps in the processes of shaping Ukraine’s image abroad; at the level of topics, in addition to news content, refuting fakes and propaganda narratives
and stories of ordinary people who are tested by war play an important role; at the level of sources, preference is given to Western European media, although Russian and most other countries’ media are also mentioned; references to sources are mostly accurate and direct, although there are also generalised or indirect references; general and thematic reviews are the most common; traditional sampling methods prevail among the methods of collecting information, but BigData technologies are increasingly used. In particular, media editors use automated services such as LetsData, BuzzSumo, and Attack Index.