У статті представлено результати сучасних наукових пошуків з проблеми емоційного інтелекту. Вивчення емоційного інтелекту є відносно новим напрямом психологічних досліджень. Сьогодні вже сформульовано декілька підходів до його вивчення, визначено структуру і зміст основних складових. Автор статті наголошує на комплексному змісті емоційного інтелекту, сукупності його складових: розуміння і впізнавання емоцій оточуючих, здатності диференціювати та виражати власні емоційні стани, когнітивній переробці обох процесів. Особливу важливість і актуальність розвиток емоційного інтелекту набуває в дошкільному та молодшому шкільному віці, оскільки саме в ці періоди відбувається активне емоційне становлення дітей, вдосконалення їх самосвідомості. У статті представлено результати спеціальних психологічних досліджень емоційного інтелекту у дітей з розумовою відсталістю, розладами спектру аутизму, порушеннями мовлення. З’ясовано, що порушення емоційного розвитку у аутичних дітей носять первинний характер і призводять до їх соціальної дезадаптації. До особливостей емоційного розвитку дітей з розумовою відсталістю вчені відносять недорозвинення інтелектуальної регуляції емоцій, малу диференційованість, полярність і неадекватність емоцій, невміння самостійно і безконфліктно вирішувати проблемні ситуації, схильність до частих афективних реакцій, нездатність до розуміння емоційних станів інших людей. Щодо дітей з мовленнєвими порушеннями, спеціальних психологічних досліджень емоційного розвитку вкрай недостатньо, однак вони демонструють специфічні особливості емоційної сфери.
The article presents the results of modern scientific research on the problem of emotional intelligence. The study of emotional intelligence is a new area of psychological research. There are several approaches in study, the structure and content of the main components are determined. The author emphasizes the emotional intelligence has complex sense, combines such components: understanding and recognition of emotions of others, the ability to differentiate and express personal emotions, cognitive processing of both processes. High importance and urgency of developing emotional intelligence takes in the preschool and early school years, because in these times there is an active emotional formation of children, improve their self-awareness. The results of special psychological studies of emotional intelligence of children with mental retardation, autism spectrum disorders, speech disorders are presented in article. The emotional difficulties of autistic children have a primary character and lead to their social exclusion. The peculiarities of the emotional development of children with mental retardation are: underdevelopment of intellectual emotion regulation, low differentiation, polarity and inadequate emotions, inability to independently and without conflict to resolve problem situations, the tendency to frequent affective reactions, inability to understand the emotional states of others. As for children with speech disorders, special psychological studies of emotional development is extremely insufficient, but they demonstrate the specific characteristics of their emotional sphere.