У статті розглядаються результати впровадження програми неперервного логопедичного супроводу сім’ї, у якій виховується дитина з порушеннями мовлення. Розроблена та апробована програма логопедичного супроводу змістовно забезпечила пріоритетні напрями: інформаційний, діагностичний, консультативний, корекційний, які представлені відповідними блоками у різних вікових періодах. Загальними завданнями логопедичного супроводу було визначено: розвиток логопедичної компетентності (педагогічної культури) батьків, профілактика виникнення проблем розвитку дитини; допомога (сприяння) дитині у вирішенні актуальних завдань розвитку, зокрема, мовленнєвого. Включення батьків дітей раннього віку у організований логоінформаційний простір забезпечило підвищення мотиваційної потреби батьків у контролі мовленнєвого розвитку дитини та свідомого пошуку логопедичної допомоги у випадках наявності порушення мовлення. Реалізація пограми логопедичного супроводу забезпечила також підвищення ефективності логопедичної допомоги за результатами корекційної роботи. Експериментально доведено доцільність, ефективність та науково-практичну значущість результатів дисертаційного дослідження.
The article deals with the results of research of complex speech therapy provided for families with child with speech disorders and the programme of the logopedic support for such families. The programme of the logopedic support that was developed and tested substantially contributed to the priority areas: informative, diagnostic, consultative and correctional ones that are presented by the corresponding blocks for different age categories. The overall objectives of the logopedic support were identified, namely the development of the logopedic competence (teaching culture) of the parents; the prevention of the problems connected with the child development; the help (support) provided for the child in solving urgent tasks of development, namely the ones that are connected with speech. The process of involving the parents of infants into organized informative scope of the speech therapy contributed to the increase of motivational need of parents to control speech development of the child and to seek consciously the logopedic help in case of speech disorders. The implementation of the programme of the logopedic support also contributed to the improvement of the effectiveness of speech therapy in accordance with the results of correctional work. The practicality, efficiency, scientific and practical significance of the dissertation results were proved by carrying out the experiment.