У статті висвітлено порівняльний аналіз експериментального вивчення молодших школярів із вадами письма та з нормальним мовленнєвим розвитком. Особлива увага акцентується на тенденції щодо зростання кількості дітей із порушеннями письма та читання, що стало підставою для вивчення цього питання та організації констатувального діагностичного дослідження на основі визначення етіології та симптоматики порушень письма у молодших школярів; з’ясування їх прояву, характеру, типу порушення. Значна увага приділяється дослідженню та аналізу стану сформованості різних видів письма, рівня розвитку усного мовлення учнів експериментальної та контрольної груп у його фонетико-фонематичній та лексико-граматичній ланках. Проведено детальний аналіз патологічних дисграфічних помилок, визначено та схарактеризовано найтиповіші та найпоширеніші з них, наведено численні приклади. Представлено кількісні та якісні результати вивчення рівня сформованості мовлення учнів, аналіз анкетних даних та медико-педагогічної документації. Наголошується на необхідності детального вивчення провідних механізмів, що лежать в основі допущених помилок з метою подальшої розробки змісту та напрямів корекційно-розвивального навчання молодших школярів із порушеннями писемного мовлення, спрямованого на формування у них навичок грамотного письма.
The article covers comparative analysis of experimental study of primary school children with violations of the letter and with normal speech development. Special attention focuses on the rising number of children with violations of reading and writing that became the basis for study of this issue and the organization and summative diagnostic tests based on identification of the etiology and symptomatology of disorders of the letters from younger students; the elucidation of its manifestations, the nature, the type of violation. Considerable attention is paid to the study and analysis of the state of formation of different types of letters, the level of development of oral speech of pupils of the experimental and control groups in it phonetic-phonemic and lexical-grammatical levels. The detailed analysis of pathological digravina errors, identifies and describes the most typical and the most common ones, cites numerous examples. Presented quantitative and qualitative results of studying the level of development of speech of pupils, analysis of questionnaire data and medical and educational documentation. Emphasizes the need for a detailed study of leading mechanisms that underlie the mistakes with the aim of further developing the content and directions of correctional-developmental education of younger students with disorders of written speech, directed on formation at them skills of literate writing.