У статті представлено теоретичне обґрунтування комунікативного тренінгу, як ефективної форми корекційно-розвивального впливу на комунікативну діяльність дітей старшого дошкільного віку з системними порушеннями мовлення. Представлено результати експериментального вивчення стану комунікативної діяльності дітей старшого дошкільного віку з системними порушеннями мовлення, на основі яких розроблено психологічну систему її розвитку. Зазначено, що дітям із
системними порушеннями мовлення (далі СПМ) властива недостатня сформованість інформативних, перцептивних та інтерактивних комунікативних вмінь, труднощі різного характеру в спілкуванні з однолітками та дорослими. У відповідності з цими даними було розроблено психологічну систему розвитку комунікативної діяльності дітей старшого дошкільного віку з системними порушеннями мовлення, яка передбачала психологічне консультування батьків і педагогів, залучення їх до психотренінгів, безпосередній вплив на спілкування дітей означеної групи засобами комунікативного тренінгу, психокорекційний вплив у вільній діяльності. У звʼязку з цим у статті надано обʼєктивне теоретичне обґрунтування використання комунікативного тренінгу з метою подолання описаних комунікативних відхилень і труднощів у дітей із СПМ. Комунікативний тренінг не тільки дозволяє модульно і структуровано формувати комунікативні вміння, а й різними засобами максимально активізувати дітей, організувати зворотній звʼязок для удосконалення їхніх комунікативних дій, створити умови для набуття комунікативного досвіду у соціальній ситуації групової міжособистісної взаємодії.
The article gives theoretical background of communication trainings as an effective form of corrective and educating influence on communication activity of elder preschool age children with system speech disorders. The author presents experimental study outcomes on the developmental state of the communication activity of elder preschool age children with system speech disorders, which were used in order to elaborate psychological system for their communication development. The author states that children with system speech disorders (hereinafter - SSD) demonstrate lack of development of informational, perceptive and interactive communication skills, difficulties of the varying kind when it comes to communication with the peers and adults. According to the received outcomes the author offers psychological system for communication activity development in elder preschool age children with system speech disorders, which includes psychological counseling for the parents and teachers, involving them to psychological trainings, direct impact on communication activity of the named category of children by the means of communication trainings, corrective intervention during general activities. For this reason the article provides objective theoretical justification for communication trainings used to overcome the above mentioned deficiencies and difficulties in children with the SSD. The communication trainings do not only allow teaching communication skills in modules-based and structured manner, but also raise children’s activity in every possible way, provide feedback for improvement of their communication actions, conditions for gaining communication experience within social situation of group interpersonal interactions.