У статті розглянуто проблему диференційної діагностики дітей з аутизмом та дітей із затримкою психічного розвитку. Здійснено короткий аналіз розмежування аутизму та інших порушень, зокрема, диференціації аутизму від розумової відсталості, аутизму від порушення зору та слуху, порушень мовленнєвого розвитку, розмежування дитячого аутизму та шизофренії; розрізнення синдрому дитячого аутизму і порушень спілкування. Проведено експериментальне вивчення, що поглиблює наукові дані про особливості диференційної діагностики аутизму та затримки психічного розвитку, що дало підстави виокремити суттєві та додаткові ознаки для їх розмежування: ступінь аутизму; порушення сенсорної інтеграції аутичних дітей; рухи і дії; рівень розумового розвитку дитини; порушення активізації пізнавальних психічних процесів; гнозис; здатність до просторової організації стимульного матеріалу і зорово-моторної координації. Суттєві відмінності в дітей з аутизмом та із затримкою психічного розвитку виявлено за такими параметрами: ступінь аутизму, порушення сенсорної інтеграції, рухи і дії, порушення активізації пізнавальних психічних процесів. Представлено методику «карта спостереження», яку можна трактувати як доповнювальну для діагностики аутизму, а також здійснення диференційної діагностики аутичних дітей, дітей із затримкою психічного розвитку та дітей з нормою в розвитку.
In the article the problem of separation of autistic children and children with mental retardation is analised. The experimental study that deepens the scientific data about the features of the differential diagnosis of autism and mental retardation is conducted. Established substantial and additional features to distinguish these disorders: the degree of autism; breach of sensory integration of autistic children; movements and actions; level of mental development of the child; breach enhance cognitive mental processes; gnosis; ability to spatial organization of stimulating material and visual-motorics coordination. Significant differences of children with autism and with mental retardation are found on the following parameters: the degree of autism, sensory integration disorder, movements and actions, disorder activating cognitive psychological processes. Presented techniques "observation map" which can be interpreted as a complementary technique for the diagnosis of autism, as well as for the differential diagnosis of autistic children, children with mental retardation and children with normal development.