Стаття присвячена актуальній проблемі соціальної, вікової та спеціальної психології - розробці та апробації анкети вивчення батьківського ставлення до дитини з ТПМ. У статті проаналізовано наукову психолого-педагогічну літературу з питання міжособистісних сімейних стосунків, зокрема дитячо-батьківських, батьківського ставлення до дитини, розглянуто наслідки народження дитини з обмеженими можливостями життєдіяльності для сімʼї. Зазначено, що попри домінування в психології думки, що процес формування особистості дитини прямо залежить від типу батьківського ставлення до нього, досліджень з цієї теми щодо дітей із тяжкими порушеннями мовлення на сьогодні не здійснено. Запропоновано авторську анкету експериментального дослідження батьківського ставлення до дітей, що включає в себе 12 питань спрямованих на оцінку ступеня обізнаності батьків в інтересах та потребах своєї дитини. Автором запропоновано критерії оцінювання анкети, а відповідно до них виділено шкалу оцінювання та рівні батьківського ставлення до дитини. Представлено результати констатувального експериментального дослідження та відмічено, що батьки дітей з ТПМ знають про слабкі сторони своїх дітей, але при цьому не проявляють належної наполегливості у зміні взаємодії з дитиною та розширенні обізнаності щодо потреб та інтересів своєї дитини.
The article is devoted to the actual problem of social, age and special psychology - the development and testing of a questionnaire on the study of parental attitude towards a child with severe speech impairment. The article analyzes the scientific psychological and pedagogical literature on the issue of interpersonal family relationships, in particular the child-parent, parental attitude to the child, the consequences of the birth of a child with limited opportunities for life for the family are considered. It is noted that despite the dominance in psychology of thought that the process of forming the personality of a child directly depends on the type of parent's attitude towards him, research on this topic concerning children with severe speech disorders has not been carried out today. The author's questionnaire for the experimental study of parental attitude towards children is proposed, which includes 12 questions aimed at assessing the level of awareness of parents in the interests and needs of their child. The author proposes the criteria for evaluating the questionnaire, and according to them, the scale of assessment and the level of parental attitude towards the child are allocated. The results of the observatory experimental study are presented and it is noted that parents of children with severe speech impairment are aware of the weaknesses of their children, but do not show due diligence in changing the interaction with the child and raising awareness about the needs and interests of their child.