У статті розглядається проблема діагностики особливостей лексико-граматичної сторони мовлення дітей старшого дошкільного віку з порушенням мовлення. Обгрунтована необхідність вивчення фонетико-фонематичної системи дітей із різними порушеннями вимовної сторони мовлення з метою надання їм диференційованої логопедичної допомоги, враховуючи ушкоджені механізми розвитку. Описано методику дослідження стану сформованості лексико-граматичної сторони мовлення у дошкільників з мовленнєвими порушеннями, наведено узагальнені результати обстеження. Розкрито прояви порушення ФФНМ із врахуванням фонетико-фонематичного та лексико-граматичного компонентів мовлення.
The article is devoted to the problem of diagnostics of the features of lexical and grammatical aspect of speech of children of senior preschool age with speech disorders. We are talking about the necessity of learning of phoneticphonemic system of children with different disorders of uttered part of speech, because it's necessary to provide them with differentiated logopaedic help, with taking into account the problems of development. The article offers a method of research of the state of formation of lexical and grammatical aspect of speech of preschoolers with speech disorders, there are the compiled results of the examination in this article. The manifestations of abuse of PPSU with phoneticphonemic and lexical and grammatical aspects of speech are disclosed.