У статті представлено сучасні теоретичні підходи до тлумачення поняття "системні порушення мовлення" з позицій педагогічних, психологічних, медичних досліджень. Результати аналізу психолого-педагогічних та медичних робіт дозволили констатувати різні підходи до трактування зазначеного терміну. Встановлено, що попри існування в логопедичній термінології поняття «системні порушення мовлення», ні психолого-педагогічна, ні клініко-педагогічна класифікації мовленнєвих порушень не містять подібного трактування. Водночас, з медичною термінологією більшість назв, представлених у зазначених класифікаціях, не збігаються. За результатами теоретичного аналізу встановлено, що в літературі системні порушення мовлення представлено у відповідності з медичними класифікаторами хвороб та теорією функціональних систем у психології. Згідно з авторським трактуванням, системним порушенням мовлення, як і - психічних функцій можна вважати відхилення, причиною якого є ушкодження безпосереднього звʼязку з іншою / іншими функціями внаслідок впливу травматичних факторів чи хвороби. Поняття «системні» підкреслює природу їх походження - наявність багаточисленних звʼязків між функціями.
Theoretical modern approaches to understanding of systemic speech disorders in the perspective of medical-psychological and pedagogical research are presented in article.
The results of the analysis of psychological, pedagogical and medical research approved the various approaches to the concept interpretation. Despite that speech therapy uses the term "systemic speech disorders", none the psycho-pedagogical, the clinic-pedagogical classification of speech disorders contain such a concept. However, most of the names presented in the above classifications do not coincide with medical terminology. As a result of the theoretical analysis it was established that systemic speech disorders are considered in accordance with the medical classifications of diseases and the theory of functional systems in psychology. According to the author's interpretation, a systemic speech disorders, as well as - mental functions, can be considered as deviation, the cause of which is damage to a direct connection with another / other functions due to the effects of traumatic factors or illness. The concept of "systemic" emphasizes the nature of their origin - the existence of numerous connections between functions.