У статті висвітлені питання корекційно-логопедичної роботи з розвитку мовлення в дітей дошкільного віку із моторною алалією. Доведено, що клініка та динаміка моторної алалії на різних вікових етапах мають свої особливості, але в дошкільному віці мовленнєві та немовленнєві симптоми моторної алалії проявляються найбільш яскраво. Зазначено, що звуковимова дітей із моторною алалією характерна заміною, пропуском або спотвореною вимовою звуків. Діти із моторною алалією мають порушення формування рухових координацій мовленнєвого апарату, що призводить до оральної апраксії, порушення послідовності переключення артикуляційних рухів. Висвітлено психологічні особливості дітей із моторною алалією. Зазначено, що їх психічний розвиток в різній мірі відстає від норми, у дітей із моторною алалією нерівномірно формуються вищі психічні функції та спостерігається мовленнєвий негативізм. Виходячи з цього система корекційно-логопедичної роботи з дітьми має включати розвиток психічних функцій, розвиток рухових функцій, сенсорний розвиток, логопедичний масаж та артикуляційну гімнастику, розвиток мовлення, збагачення словникового запасу дітей і його активізацію. Заняття з розвитку мовлення з дітьми із моторною алалією мають включати розвиток розуміння мовлення, розвиток фразового мовлення, розширення словникового запасу, вдосконалення граматичної будови мовлення та розвиток загальних мовленневих навичок.
The article covers the issues of corrective-speech therapy work on the development of speech in pre-school children with motor alalia. It is proved that the clinic and dynamics of motor alalia at different age stages have their own peculiarities, but in the preschool age the speech and non-verbal symptoms of motor alalia are most pronounced. It is noted that the sound reproduction of children with motor alalia is characterized by replacement, skipping or distorted pronunciation of sounds. Violations of the formation of fine motor coordination of the speech apparatus are described, which leads to oral apraxia, disruption of the sequence, switching of articulatory movements. The psychological features of children with motor alalia are highlighted. It is noted that their mental development lags behind the norm in different degrees, in children with motor alalia, higher mental functions are unevenly formed and speech negativity is observed. Proceeding from this, the system of corrective-speech therapy work with children should include the development of mental functions, the development of motor functions, sensory development, speech therapy massage and articulatory gymnastics, speech development, enriching the vocabulary of children and activating it. Lessons in developing speech with children with motor alalia should include the development of understanding speech, the development of phrasal speech, the expansion of vocabulary, improving the grammatical structure of speech and the development of common speech skills.