Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Ідея пансофійності як філософсько-освітній проект Яна Амоса Коменського

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Лазуріна, Наталія Петрівна
dc.contributor.author Островська-Бугайчук, Ірина Миколаївна
dc.date.accessioned 2024-02-02T14:09:11Z
dc.date.available 2024-02-02T14:09:11Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation Лазуріна, Н. П. Ідея пансофійності як філософсько-освітній проект Яна Амоса Коменського / Н. П. Лазуріна, І. М. Островська-Бугайчук // Культурологічний альманах / МОН України, Український державний університет імені Михайла Драгоманова. – Київ : Видавничий дім «Гельветика», 2023. – Випуск 3. – С. 175-183. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/43935
dc.description.abstract В статті розкриті евристичний потенціал та методологічне значення ідеї пансофійності, як універсального філософсько-освітнього проекту Я. А. Коменського. Актуалізоване сучасне осмислення ідеї пансофійності закладеної у європейську педагогічну традицію де успішне засвоєння основ наук пов’язують із енциклопедизмом, заснованим на пріоритеті загальнолюдських цінностей. Проаналізовано дослідження українського славіста Д. Чижевського, та чеського науковця Я. Паточки, які підкреслили виявив тенденцій епохи Бароко та Ренесансу у становлення пансофічних ідей, що тісно переплелися в «Пансофії» чеського педагога та представили його як видатного слов’янського філософа. Розглянуті дослідження сучасних українських науковців педагогічної проблематики піднятої видатним чеським філософом та педагогом, а також зв’язок ідеї пансофії із проблемами сучасної освіти. Визначено зміст пансофійної освіти, як нової парадигми, що об’єднує різні дисципліни у цілісну систему освіти. Підкреслено значення ідеї пансофії та системи трирівневого знання у руслі євроінтеграційних процесів сучасної української педагогічної науки та практики. Тому, що закладаючи фундамент філософії Просвітництва, розвиваючи ідеї гуманізму доби Відродження, видатний педагог наполягав на універсальному характері пансофічної освіти спрямованої на всебічний розвиток особистості, досягнення нею мудрості, як усвідомлення сенсу свого існування та самовизначення у житті. Зроблено висновок про те, що провіденціалізм великого чеського просвітника, в тому, що універсальність пансофійної освіти зливає свідомість і поведінку тих хто навчається в єдине європейське ментальне поле раціонального мислення. uk
dc.description.abstract The article reveals the heuristic potential and methodological significance of the idea of pansophiism as a universal philosophical and educational project of Y. A. Comensky. An updated modern interpretation of the idea of pansophism embedded in the European pedagogical tradition, where the successful mastering of the basics of science is associated with encyclopedism based on the priority of universal values. The research of the Ukrainian Slavologist D. Chyzhevskyi and the Czech scientist Ya. Patochka was analyzed, who emphasized the revealed tendencies of the Baroque and Renaissance eras in the formation of Pansophic ideas, which were closely intertwined in the “Pansophia” of the Czech teacher and presented him as an outstanding Slavic philosopher. The researches of modern Ukrainian scientists on the pedagogical problems raised by the outstanding stonemason, as well as the connection of pansophy with the problems of modern education, are considered. The content of pansophical education is defined as a new paradigm that unites various disciplines into a holistic education system. Because, laying the foundations of the Enlightenment philosophy, developing the ideas of humanism of the Renaissance, the outstanding teacher insisted on the universal nature of pansophical education aimed at the comprehensive development of the personality, its attainment of wisdom, as an awareness of the meaning of one’s existence and self-determination in life. It is concluded that the providentialism of the great Czech educator is that the universality of pansophical education merges the consciousness and behavior of those who study into a single European mental field of rational thinking. 3The significance of the idea of pansophy and the system of three-level knowledge in the course of European integration processes of modern Ukrainian pedagogical science and practice is emphasized. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Видавничий дім «Гельветика» uk
dc.subject педагогічна ідея uk
dc.subject пансофія uk
dc.subject пансофійна освіта uk
dc.subject просвітництво uk
dc.subject провіденціалізм uk
dc.subject філософсько-освітній проект uk
dc.subject pedagogical idea uk
dc.subject pansophy uk
dc.subject pansophical education uk
dc.subject enlightenment uk
dc.subject providentialism uk
dc.subject philosophical and educational project uk
dc.title Ідея пансофійності як філософсько-освітній проект Яна Амоса Коменського uk
dc.title.alternative The idea pansofii as a philosophical and educational project Jan Amos Komensky uk
dc.type Article uk
dc.identifier.udc 37.013.73(437.1)
dc.identifier.doi https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.3.24


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу