У статті висвітлено класифікацію джерельної бази з історії Глухівського учительського інституту (1874–1917 рр.) та представлено деякі напрацювання дослідників ХХІ ст. з цієї ж проблеми. Детально проаналізовано специфіку педагогічної освіти, особливості внутрішнього розпорядку здобувачів (тривалість навчального року, кількість часу на відпочинок, дисципліни для обов’язкового засвоєння, контролі знань тощо). Досліджено повсякденне життя студентів Глухівського учительського інституту (1874–1917 рр.), а саме режим робочих днів, побут і матеріальне забезпечення (умови проживання, харчування, одяг, стипендії). Окреслено важливість релігійного виховання здобувачів педагогічної освіти.
Комплексно охарактеризовано вступні іспити до Глухівського учительського інституту (1874–1917 рр.), а також віковий та етнічний склад абітурієнтів. Вивчено місце історичних дисциплін в системі навчальних курсів інституту. Враховано тематичне наповнення освітніх програм з історії, використання карт та атласів, успішність слухачів 1891–1904 рр. Зосереджено увагу на викладанні методики навчання предметів для студентської молоді. Розглянуто тодішні освітні форми і методи, використання інформаційних ресурсів (джерел, хрестоматій) на заняттях з історії. Осмислено результативність педагогічних (аналіз конспектів пробних уроків) та музейних практик для здобувачів закладу. Обґрунтовано основні проблеми підготовки майбутніх педагогічних кадрів Глухівського учительського інституту (1874–1917 рр.). Компетентності випускників порівняно з обізнаностями сучасних вчителів (на прикладі істориків).
The article highlights the classification of the source base on the history of the Glukhiv Teacher’s Institute (1874–1917) and presents some of the achievements of researchers of the 21st century. from the same problem. The role of the mentioned educational institution in reforming the domestic education of future teachers of the 19th–20th centuries is clarified. The specifics of pedagogical education, the peculiarities of the internal routine of the applicants (the duration of the academic year, the amount of time for rest, disciplines for compulsory learning, knowledge control, etc.) were analyzed in detail. The everyday life of the students of the Glukhiv Teacher’s Institute (1874–1917) was studied, namely the regime of working days, daily life and material support (living conditions, food, clothing, scholarships). The importance of religious education of students of pedagogical education is outlined. The entrance exams to the Glukhiv Teacher’s Institute (1874–1917), as well as the age and ethnic composition of applicants, are comprehensively characterized. The material and social support of some scientific and pedagogical workers of the institution was considered. The place of historical disciplines in the system of educational courses of the institute is studied. The thematic content of educational programs in history, the use of maps and atlases, the success rate of students in 1891–1904 are taken into account. The focus is on teaching methods of teaching subjects for student youth. The educational forms and methods of that time, the use of information resources (sources, textbooks) in history classes are considered. Effectiveness of pedagogical (analysis of notes of trial lessons) and museum practices for students of the institution has been elaborated.