Метою цього дослідження є вивчення та аналіз важливості впливу сімейного середовища та освітніх закладів на розвиток і формування індивідуальних цінностей та поглядів на життя. Результати показують, що сімейне виховання є необхідним складником національної системи освіти та культури. Це пов’язано з тим, що сім’я є споконвічним середовищем людини, де розпочинається процес соціалізації особистості, який супроводжує життя людей упродовж багатьох поколінь. В цій статті представлено та проаналізовано основні виклики сімейного виховання. Батьки та вчителі мають спільну мету – виховати дітей гармонійними особистостями, активними в суспільстві, здатними підтримувати своє професійне, соціальне та сімейне життя. Також обговорюється роль патріотичного виховання, яке є особливо важливим в умовах війни в Україні. Визначено, що процес формування морально-патріотичного виховання молоді має здійснюватися як в сім’ї, так і в закладах освіти, оскільки ця взаємодія між ними надає максимально ефективний вплив на результати цього процесу. Завданням освіти та виховання молоді є розвиток почуття приналежності, волі та життєвих принципів для патріотичної ідентифікації та збагачення духовного життя нації через розуміння української мови та історії. Освіта в цифрову епоху стає важливим елементом формування цінностей і процесів ухвалення рішень дітьми та молоддю, що впливає на роль сім’ї та освіти. Однією з особливостей освіти в інформаційно-цифрову епоху є необхідність дати дітям впевнений спосіб бачити майбутнє. Наведено основні принципи виховання дітей та молоді в умовах глобальної цифровізації. На особливу увагу заслуговує той факт, що поняття сім’ї та освіти не є відокремленими, а співвідносяться між собою, створюючи сприятливе середовище для розвитку особистості.
The purpose of the study was to study and analyze the importance of the influence of the family environment and educational institutions on the development and formation of values and life approaches of the individual. It was determined that family upbringing is a necessary component of the national system of education and upbringing. This is due to the fact that the family is an eternal all-human microenvironment for the life of several generations of people, where the process of socialization of the individual begins. The main tasks of family education were listed and analyzed in the article. It is noted that parents and teachers have a common goal – to raise a child who will be active in society and a harmonious individual, capable of professional, social and family life. The role of patriotic education, which is especially relevant in the conditions of the war in Ukraine, is considered. It was determined that the process of forming the moral and patriotic upbringing of youth should be carried out both in the family and in educational institutions, since this interaction between them has the most effective influence on the results of this process. The task of education and upbringing of youth consists in the development of a sense of belonging, will and life principles aimed at patriotic self-identification and saturation of the spiritual life of the nation through the understanding of the Ukrainian language and history. In the digital age, upbringing becomes an important aspect of the formation of values and decisions in children and youth, and this is reflected in the role of the family and education. One of the features of education in the information and digital age is the need to provide children with a positive future perspective. The main principles of raising children and youth in the conditions of global digitalization were characterized. Special attention should be paid to the fact that the concepts of family and education do not exist separately, but interact to create a favorable environment for personality development.