У статті відображено сучасні наукові дослідження ікон храмів Волинського Прибужжя. Відзначено важливість проведення експедицій, з метою виявлення сакральних пам’яток, що потребують реставрації, адже на заході України у храмах збереглися чимало зразків українського іконопису ХVІІ–ХХ ст. Частина з них розміщена на горищах, ризницях або окремих прибудовах, де немає відповідних мікрокліматичних умов зберігання, що призводить до часткової, а згодом, їх повної втрати. Інші ікони знаходяться в інтер’єрах храмів, які використовуються під час богослужінь, проте теж потребують особливого догляду. Більшість наукових досліджень зразків українського іконопису в основному обмежується образами, які зберігаються у музейних фондах, натомість те, що знаходяться у храмах практично не відображається в наукових напрацюваннях. Тому в статті зазначено важливість деталізованого обстеження храму, рентгенівського дослідження дошок й полотен, аналізу архівних фондів, свідчень очевидців, розкриття реставратором прихованих зображень тощо. Описано результати вивчення конкретних сакральних пам’яток, їх співставлення по художній стилістиці, визначено історію створення, оновлення й збереження через призму архівних відомостей та інше. Розкрито реставраційну діяльність у регіоні та підкреслено важливість поєднання спільної діяльності фахівців дотичних галузей історичної науки. Це дозволяє всебічно розкрити процес історичного дослідження сакральних пам’яток, визначити їх вагомість для регіону та України в цілому. Спеціалісти з окремих вузьких історичних дисциплін допомагають з’ясувати безліч нюансів, які широко доповнюють наукове дослідження або ж сприяють його наповненню, а також збагачують музейно-експозиційний фонд регіону.
The article reflects modern scientific studies of the icons of temples in the Volyn Pribuzhya. The importance of carrying out expeditions with the aim of identifying icons in need of restoration was noted, because in the west of Ukraine, many examples of Ukrainian icon painting of the 17th–20th centuries have been preserved in churches. Some of them are placed in attics, sacristy or separate annexes, where there are no suitable microclimatic storage conditions, which leads to partial, and later, complete loss. Other icons are located in the interiors of churches, which are used during religious services, but they also require special care. The majority of scientific studies of samples of Ukrainian icon painting are mainly limited to the images stored in museum collections, on the other hand, those found in churches are practically not reflected in scientific works. Therefore, the article points out the importance of a detailed examination of the temple, X-ray examination of boards and canvases, analysis of archival funds, eyewitness accounts, disclosure of hidden images by the restorer, etc. The results of the study of specific sacred monuments are described, their comparison in terms of artistic style, the history of creation, renewal and preservation through the prism of archival information, etc. is determined. This makes it possible to comprehensively reveal the process of historical research of sacred monuments, to determine their significance for the region and Ukraine as a whole. Specialists from certain narrow historical disciplines help to find out many nuances that widely complement scientific research or contribute to its filling, as well as enrich the museum and exhibition fund of the region.