Дисертаційне дослідження присвячено обґрунтуванню і розробці методики навчання дизайну старшокласників у позашкільних навчальних закладах. Проаналізовано теоретичні основи і педагогічний досвід навчання дизайну одягу в системі позашкільної освіти. Удосконалено визначення змісту і суті понять «дизайн одягу», «методика навчання навчання дизайну учнів», «дизайн-студія». Встaновлено, що дизайн одягу є цілеспрямований процес і результат проектування та виготовлення одягу. Розроблено і представлено дизайн-студію як методичну систему навчання учнів дизайну одягу в позашкільних навчальних закладах. Визначено зміст, форми і методи навчання дизайну учнів у позашкільних навчальних закладах, що базуються на засадах особистісно-орієнтованого підходу. Експериментально перевірено методику навчання старшокласників дизайну одягу в позашкільних навчальних закладах і доведено ефективність її впливу на творчий розвиток учнів. Дістали подальший розвиток основні положення щодо навчання дизайну; реалізації особистісно-орієнтованого підходу в системі позашкільної освіти; підготовки навчальних програм з навчання дизайну одягу в позашкільних навчальних закладах.
The dissertation research is dedicated to reasoning and development of methodology of teaching the design to senior pupils in non-formal educational establishments. The theoretical principals and pedagogical experience of teaching of clothes design in the system of non-formal education was analyzed. The definitions of contents and essence for the concepts of «Design of Clothes», «Methodology of Teaching the Design to Pupils», «Design Studio» were perfected. There was found out that the design of clothes is a process as well as a result of men’s and women’s clothes designing and effecting. The design-studio as a methodological system of teaching of clothes design to pupils in non-formal educational establishments was developed. Basing on principles of individual-oriented approach, the contents, forms and methodology of teaching of clothes design to pupils in non-formal educational establishments were defined. There was checked experimentally the methodology of teaching of clothes design to senior pupils in non-formal educational establishments, also, there was proved the efficiency of influence on the creative development of pupils. The principles of teaching of design to pupils; of realizing individual-oriented approach in the system of non-formal education; of preparing the curriculums in design in non-formal educational establishments got further development.