У дисертації наведене теоретичне обґрунтування проблеми розвитку учнівської
творчості у процесі навчання фізики та представлене нове її вирішення з використанням проектної технології. Уточнені поняття: проектна діяльність учня, навчальний проект з фізики, учнівський творчий проект. Теоретично обґрунтований зміст, психологічна, функціональна та організаційна структура проектної діяльності учня, психолого-педагогічні умови її освоєння старшокласниками. Проаналізовані можливості проектної технології навчання у реалізації основних завдань окреслених новою програмою з фізики (12-річна школа), встановлений комплексний інтегрований характер діяльності учнів у навчальному проекті з фізики.
In the thesis we highlight the theoretic generalization of the problem of the development of pupils' creative activity in the process of teaching physics and present a new way of its solution by using project technology. The phenomena of pupil’s project activity, educational physics project, pupipl's creative project are specified. The essence, the psychological, functional and organizational structure of pupil’s project activity, the psychological and pedagogical conditions of its mastering by senior pupils are theoretically grounded, the potentialities of the project technology of education in the realisation of the tasks set by a new physics program (12-year school) are analysed, the complex and integrated character of pupil’s activity in the educational physics project is determined.