Стаття присвячена дослідженню споживацьких смаків студентів з акцентом на педагогічне виховання та рівень освіти, вік, матеріальний статус. Вищий навчальний заклад (ВНЗ) можна розглядати як один із компонентів виховного середовища, що формує споживацькі смаки студентів. Індивідуальні споживацькі смаки відображають не лише соціальні характеристики (вік, стать, зайнятість, етнос та ін.), але й соціальні цінності, а також індивідуальні стилі життя споживачів. Здобуття освіти ставить верхню межу вимог молодої людини до вибору образу і стилю життя, породжує різні сукупності практик споживання та дозвілля, розвиває споживацький смак.
The article deals with the research of students’ consumer tastes with an emphasis on pedagogic education and in teacher education and level of education, age, financial status. The institution of higher education may be considered as one of the components of the educational environment that forms the consumer tastes of the students. The individual consumer tastes represent not only the social characteristics (age, gender, occupation, ethnicity, etc.), but also the social values, as well as individual lifestyles of the consumers. Education raises the upper limit of the requirements of the young man to the choice of life style, gives rise to various totalities of practices of consumption and leisure, develops the consumer taste.