ISSN: 2310-8290
Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Перхайло, Неля Антонівна | |
dc.date.accessioned | 2024-01-25T12:51:18Z | |
dc.date.available | 2024-01-25T12:51:18Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.citation | Перхайло, Неля Антонівна. Формування текстотворчої компетентності старшокласників у процесі профільного навчання української мови : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 – теорія та методика навчання (українська мова) / Перхайло Неля Антонівна ; наук. керівник Мацько Любов Іванівна ; М-во освіти і науки України, Нац пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. – Київ, 2013. – 224 с. | uk |
dc.identifier.uri | http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/43817 | |
dc.description.abstract | У дисертації розглянуто методологічні, лінгвістичні, лінгводидактичні та психолого-педагогічні засади формування текстотворчої компетентності старшокласників. Проаналізовано основні категорії лінгвістики тексту, з’ясовано поняття „текстове спілкування”, „текстотворча компетентність”, „тексти-роздуми”. Охарактеризовано комунікативні статуси текстів-роздумів як продукту, об’єкта і засобу спілкування у різних суспільних сферах. Розкрито теоретичні основи формування текстотворчої компетентності старшокласників за допомогою інноваційних методів, прийомів і форм навчання мови. Визначено специфіку інтерактивних (ігрових, проектних), комп’ютерно-інформаційних та ін. методів формування текстотворчої компетентності старшокласників. Визначено показники та критерії, розроблено рівні сформованості компонентів текстотворчої компетентності старшокласників. Теоретично обґрунтовано, створено й експериментально перевірено методику формування текстотворчої компетентності старшокласників. | uk |
dc.description.abstract | The research is sanctified to the problem of forming of text creating competence of senior pupils by means of texts-reflections of communicative styles in the process of profile studies of Ukrainian. The methodological, linguistic, lingvo-didactic as well as psychological and pedagogical principles of forming of competence of senior pupils are considered in the dissertation. The basic categories of the linguistics of text are analysed, the concepts of "text communication", " text creating competence"and "texts-reflections", are identified. Communicative statuses of texts-reflections are described as a product, an object and means of communication. Theoretical bases of forming of text creating competence of senior pupils by means of innovative methods, ways and forms of the language studies are exposed. The specific character of interactive, gaming, project, problem, computer-informative methods of forming of text creating competence of senior pupils are determined. Indexes,criteria, the levels of formed components of text creating competence of senior pupils are worked out. The model of the system of forming of text creating competence of senior pupils has been theoretically proved, created and experimentally tested. The results of research studies confirmed the efficiency of the introduced model of studies. | uk |
dc.language.iso | uk_UA | uk |
dc.subject | текстотворча діяльність | uk |
dc.subject | текстотворча компетентність | uk |
dc.subject | текстироздуми | uk |
dc.subject | інноваційні методи | uk |
dc.subject | прийоми і форми навчання | uk |
dc.subject | text creating activity | uk |
dc.subject | text creating competence | uk |
dc.subject | texts-reflections | uk |
dc.subject | innovative methods | uk |
dc.subject | procedures and forms of studies | uk |
dc.title | Формування текстотворчої компетентності старшокласників у процесі профільного навчання української мови | uk |
dc.title.alternative | Formation of text creating competence of senior pupils is in the process of profile studies of Ukrainian | uk |
dc.type | Dissertation | uk |
dc.identifier.udc | 373.5.016:811.161.2 |