Дисертація присвячена вивченню особливостей становлення моральної свідомості у підлітковому та юнацькому віці з врахуванням гендерних та культурних особливостей. Розглянуто теоретичні засади дослідження проблеми моральної свідомості особистості та з’ясовано основні теоретичні положення про особливості моральної свідомості у підлітковому та юнацькому віці. Для дослідження становлення моральної свідомості у підлітковому та юнацькому віці розроблено методичну базу на основі об’єктивно існуючих показників. Виявлено шкали для дослідження рівнів та специфіки моральної свідомості у підлітковому та юнацькому віці, доведено їх надійність і валідність. Визначено рівні моральної свідомості (нерозвинений, слабкий, середній, високий і дуже високий) та надано їм психологічну характеристику. Виявлено особливості становлення моральної свідомості у підлітковому та юнацькому віці з врахуванням її гендерного і культурного аспектів.
Dissertation is devoted the study of features of becoming of moral consciousness in juvenile and youth age taking into account gender and cultural features. Theoretical principles in researching of a personality’s problem of moral consciousness are considered and substantive theoretical provisions are found out about the features of moral consciousness in juvenile and youth age. For research of becoming of moral consciousness in juvenile and youth age the methodical base is developed on the basis of objectively existent indexes. It was found out scales for research of levels and specific of moral consciousness in juvenile and youth age, their reliability is well-proven and validization. Certainly levels of moral consciousness (undeveloped, weak, middle, high and ever-higher) and psychological description is given them. Found out the features of becoming of moral consciousness in juvenile and youth age taking into account its gender and cultural aspects.