У дисертації досліджено теоретико-методологічні та методичні засади інтеграції медико-психологічної і педагогічної складових професійної підготовки майбутніх логопедів у вищих навчальних закладах. Здійснено історико-педагогічний аналіз професійної підготовки логопедів. Обґрунтовано загальні й спеціальні принципи та умови інтегративної професійної підготовки, визначено й охарактеризовано його рівні. Визначено загальні закони і закономірності інтегративної діяльності. Розроблено та експериментально перевірено організаційно-дидактичну модель інтеграції медико-психологічної і педагогічної складових професійної підготовки логопедів. На основі розроблених критеріїв та їх показників визначено критеріальні рівні сформованості інтегративних медико-біологічних, педагогічних і психологічних знань.
In the dissertation researched the theoretical and methodological bases of integration of medical, psychological and pedagogical components of the professional training of future speech therapists in higher educational establishments. The historical and pedagogical analysis of the training speech therapists was realized. Grounded the general and specific principles and psycho-pedagogical conditions of integrative professional training speech therapists, identified and characterized its levels. Indicated the general laws and regularities of the integrative activity. Developed and experimentally tested organizational and didactic model of integration of medical-psychological and educational components of the professional training of speech therapists. On the basis of the selected criteria and their indicators identified criterial levels of formed integrative biomedical, psychological and pedagogical knowledge.