Дисертаційне дослідження присвячено вивченню психологічних особливостей взаємозв’язку між образним та понятійним мисленням у дітей молодшого шкільного віку. Розроблено структурну модель образно-понятійної сфери молодших школярів, складовими якої виступають полімодальні образи, емпіричні та наукові поняття різного рівня узагальненості, образно-понятійні та понятійно-образні узагальнення.
Обґрунтовано зміст поняття «образно-понятійна сфера молодшого школяра», визначено психологічні особливості взаємозв’язку між образним та понятійним мисленням, показано можливі шляхи двосторонніх переходів між образами та поняттями. Виявлено недостатній рівень розвитку образного і понятійного мислення в учнів 1-4-х класів та наявність міцного зв’язку між ними. Обґрунтовано, розроблено та доведено ефективність психолого-педагогічної програми оптимізації розвитку образно-понятійної сфери молодших школярів з урахуванням зв’язків між образним і понятійним мисленням та індивідуальних особливостей рухливості/інертності нервових процесів. Сформульовано рекомендації, спрямовані на розвиток образно-понятійної сфери молодших школярів та підвищення компетентності вчителів початкової школи стосовно індивідуальних та вікових особливостей розвитку мислення в учнів молодшого шкільного віку.
Thesis research is dedicated to study of psychological peculiarities of image and notional thinking interconnections among young school age children. A structural model of image and notional sphere of younger school children has been developed. Constituent parts of it are polymodal images, empiric and scientific notions of different aggregation level, image-notion and notion-image aggregations. We have grounded the main idea of the notion “image-notional sphere of a younger school child”. The top of this system is presented by an aggregated image-notional knowledge as an integral and inseparable formation. We have determined physiological peculiarities of interconnections between image and notional thinking and demonstrated possible ways of transition from image to notion and its reverse process. During the research we have found an insufficient level of image and notional thinking development among students of 1-2 classes but strong
connection between them. The psychological-pedagogical program for the optimization of image-notional sphere of young school students taking into account connections between image and notional thinking and individual peculiarities of activity/passivity of neural processeshas been developed. It’s effectiveness was justified and checked. The recommendations, aimed to develop image-notional sphere among young school students, and to improve competencies of elementary school teachers regarding individual and age peculiarities of young school students’ development have been formed.