Основу дисертації складає наукове обгрунтування організаційнометодичної системи підготовки студентів музичних спеціальностей до керівництва учнівськими музично-творчими колективами. Розкрито сутність керівницької діяльності вчителя-музиканта у сучасній школі на основі принципів, педагогічних умов, форм і методів роботи, спрямованих на реалізацію завдань музичного навчання і виховання молоді. Змодельовано і апробовано зміст, форми і методи підготовки майбутніх вчителів до керівництва учнівськими музичними колективами за розробленими критеріями та показниками означеної музичнопедагогічної діяльності.
The thesis presents a scientific substantiation of the method-organizing system of training the students of musical specialities for the direction of pupils' musical creative collectives. The thesis examines the essence of the guiding activity of the music teacher in the modern school on the basis of principles, pedagogical conditions, forms and methods of work aimed at implementation of tasks of music teaching and youth training. The thesis designs and approves the contents, forms, and methods of training the future teachers for the direction of pupils' musical collectives according to the developed criteria and indices of the said musical and pedagogical activity.