Дисертацію присвячено проблемі теорії і практики формування культури побуту молодших школярів в умовах шкільного та сімейного соціумів. Здійснено аналіз наукової літератури, на основі якого викладено розуміння сутності та структури досліджуваного поняття, особливостей його реалізації молодшими школярами у навчальній та позанавчальній діяльності. Визначено структурні компоненти, показники, критерії та рівні сформованості культури побуту молодших школярів, обґрунтовано умови її ефективного становлення; розроблено методику педагогічного керівництва процесом формування культури побуту засобами естетичного виховання. Здобуті результати дослідження доводять продуктивність запропонованої системи формування культури побуту молодших школярів. Теоретично обґрунтована й експериментально перевірена методика може бути використана у навчально-виховному процесі загальних та спеціалізованих закладів освіти.
The thesis is dedicated to the problem of theory and practice of formation of culture of everyday life in junior pupils in the conditions of the school and family social groups. The present paper contains the analysis of scientific literature, which underlies the understanding of the essence and structure of the concept under consideration, as well as the peculiarities of its realization by junior pupils in their academic activities and extra-curricular work. The thesis defines structural components, indices, criteria and levels of
formation of culture of everyday life in junior pupils and substantiates the conditions under which it develops most efficiently. It also offers methods of pedagogical guidance of the process of formation of culture of everyday life by means of aesthetic education. The results obtained in the course of research prove the productivity of the suggested system of formation of culture of everyday life in junior pupils. These theoretically substantiated and experimentally proven methods can be used within educational framework in secondary and specialized schools.