У дисертаційному дослідженні розкрито та обґрунтовано сутність понять «навчальна технологія», «пізнавальні відносини», «навчання», «моральні цінності». Проаналізовано етапи розвитку й методологічні аспекти формування моральних цінностей у навчально-пізнавальній діяльності факультетів фізичної культури. Розроблено й експериментально випробувано модель концепції формування моральних цінностей майбутнього вчителя фізичної культури, обґрунтовано мотиваційні, інформаційно-методичні, оцінно-рефлексивні критерії та їх показники і рівні (репродуктивний, творчо-репродуктивний, творчий) професійно-педагогічної готовності майбутніх спеціалістів до виховної діяльності у сучасній школі. Визначено і теоретично обґрунтовано педагогічні умови технологічної підготовки майбутніх вчителів фізичної культури у сучасній загальноосвітній школі.
The dissertation is devoted to the problem of forming moral values of future teachers of physical culture during educational and cognitive activities. It has been determined the matter, structure, functions of pedagogical aspects of preparing future teachers for educational work. In the research it has been substantiated the notions «educational technology», «educational relations», «education», «moral values». The dissertation represents the model of professional training of future teachers of physical education during educational and cognitive activities. It has been worked out, substantiated and inculcated pedagogical terms which optimize educational preparation of students of physical culture: the filling with innovative technology, directed on the uses of the computer programs necessary for realizing professional preparation of future teachers of physical education; the realization of creative educational activities of students, which presupposes the transfer of the mastered educational knowledge, abilities, manners of activities on the wide area of pedagogical reality; system usage of innovative educational technologies, promoting the integration of educational-and cognitive and professional-and-pedagogical activities.