У дисертації аналізується становлення і динаміка розвитку педагогічних поглядів С.Х. Чавдарова на систему шкільної мовної освіти. На основі вивчення широкого комплексу архівних, рукописних i опублікованих джерел проаналізовано педагогічні і соцiокультурнi умови формування науково-педагогічного світогляду С.Х.Чавдарова, охарактеризовано провідні напрями його педагогічної діяльності. Зокрема, організаційне і програмне реформування шкільної мовної освіти; створення української наукової методико-філологічної школи, написання посібників і підручників з методики мови; аналіз і систематизація дидактичних принципів, методична структуризація та розробка окремих розділів лінгводидактики.
Becoming and the dynamics of development of pedagogical looks of S.H. Chavdarov on the system of school philological education are analyzed in the dissertation. On the basis of wide complex study of the handwritten and published sources archived, the pedagogical and social and culture terms of forming of scientifically-pedagogical world view of S.H.Chavdarov are analyzed. It is also characterized the leading directions of pedagogical activity of S.H.Chavdarov. In particular, organizational and programmic reformation of school philological education; creation of Ukrainian scientific methodphilological school, writing of manuals and textbooks on language method; analysis and systematization of didactics principles, methodical structuring and development of separate sections of linguistic didactics.