Дисертаційне дослідження присвячене вивченню та теоретичному обґрунтуванню проблеми застосування різних видів мистецтв на уроках музичного мистецтва з метою формування основ національної культури молодших школярів. На основі аналізу наукової, педагогічної та психологічної літератури, вперше розроблено і апробовано поетапну методику формування основ національної культури молодших школярів засобами різних видів мистецтв на уроках музичного мистецтва; визначено
критерії, показники та рівні сформованості основ національної культури молодших школярів засобами різних видів мистецтв; конкретизовано сутність і структуру даного феномена; удосконалено особливості інтегративного підходу до музичного навчання молодших школярів.
The dissertation research is devoted to the study and theoretical substantiation of the problem of the application of various kinds of arts at the lessons of musical art with the aim of forming the foundations of the national culture of junior schoolchildren. On the basis of the analysis of scientific, pedagogical and psychological literature, a step-by-step methodology for forming the foundations of the national culture of junior schoolchildren with the means of various kinds of arts at music lessons was developed and tested for the first time; Criteria, indicators and levels of the formation of the foundations of the national culture of junior schoolchildren by means of various kinds of arts; The essence and structure of the given phenomenon is concretized; The features of the integrative approach to musical training of younger schoolchildren have been improved.