Дисертацію присвячено актуальній проблемі організації виховного процесу притулків для неповнолітніх на засадах гуманістичного та діяльнісного підходів. У дисертації проаналізовано процес організації виховної роботи з безпритульними дітьми в історичному, науково-педагогічному, соціальному та психологічному аспектах; здійснено наукове уточнення понять „соціальне сирітство”, „дитяча безпритульність”, „вихованець притулку для неповнолітніх”, „психолого-педагогічні умови виховання у притулку для неповнолітніх”; здійснено аналіз системи державного влаштування дітей-сиріт та дітей, позбавлених піклування батьків; визначено роль та місце притулків для неповнолітніх в системі закладів державного влаштування дітей-сиріт та дітей, позбавлених піклування батьків; проаналізовано провідні чинники виходу дітей на вулицю; встановлено відмінності у розвитку вихованців притулків та дитячих будинків і шкіл-інтернатів; визначено основні складові соціальної компетентності особистості вихованця притулку.
The thesis is dedicated to the urgent problem of the organization of educational process in the orphanage on the principles of humanistic and activity approaches. The process of organization of educational work with homeless children in historical, pedagogical-scientific, social and psychological aspects is analyzed; more precise scientific definition of the notions „social orphanhood”, „homeless children”, „a pupil of the orphanage”, „psychologico-pedagogical conditions of education in the orphanage” is suggested; the analysis of the system of the government support of orphans and children whose parents are deprived of parental rights is made; the role and place of the orphanages in the system of establishments of government support of orphans and children whose parents are deprived of parental rights is defined; the main reasons which make children “go into the street” are analyzed; the differences in the development of the pupils of the orphanage, orphan asylums and boarding schools are determined; the main components of the social competence of the personality of the pupil of the orphanage are characterized.