У дисертації теоретично обґрунтовано та експериментально встановлено основні аспекти формування соціальних компетенцій у дітей зі спектром аутистичних порушень. Для формування соціальних компетенцій науковометодологічно обґрунтовано та враховано такі стадії: 1) діагностика, 2) соціальна адаптація; 3) соціалізація; 4) формування соціальних компетенцій У діагностичному блоці були представлені основні вітчизняні та зарубіжні методи діагностики порушень у дітей як передумов формування соціальних компетенцій. Представлено модель формування соціальних компетенцій дітей, яка враховує взаємозв'язок когнітивного, діяльнісного, морально-ціннісного та особистісного компонентів соціальної компетентності. В дослідженні встановлено залежність рівня сформованості соціальних компетенцій від ступеня аутизму та інтелектуального віку дитини. Показано, що на ранній стадії
функціональності дитини формування соціальних компетенцій необхідно будувати на розвитку когнітивного і діяльнісного компонентів, які дозволяють розвинути та закріпити образ «Я» і самоідентифікацію дитини.
The thesis contains theoretical summary and scientific solution of a set of issues on main aspects of social competence formation in children with autistic spectrum disorder. By use of methodological background the following stages of social competence formation were established: 1) diagnostics; 2) social adaptation; 3) socialization; and 4) proper formation of social competences. In diagnostics block the main domestic and foreign methods for detection of children violations as preconditions of social competence formation were presented. The model of the formation of the social competence of children, which takes into account the relationship of cognitive, behavioral, moral, and personal components of the value of social competence. The dependence of social competence on autism level as well as intellectual age of child was established. It is shown that in the early stages of the child functionality formation of social competence must be based on the development of the cognitive and behavioral components that enable us to develop and consolidate the image of "I" and the identity of the child.