Дисертаційне дослідження присвячене проблемі підготовки майбутніх фахівців з дизайну у вищому навчальному закладі. Розглянуто історикопедагогічні аспекти становлення і розвитку дизайнерської освіти в Україні і світі, здійснено структурно-змістову характеристику дизайнерської освіти. Визначено та розроблено організаційну структуру і дидактичні основи змісту підготовки майбутніх фахівців з дизайну у вищих навчальних закладах в аспекті різноманітних компонентів, розглянуто організаційні форми і методи навчання студентів. Розроблено методику педагогічної оцінки рівня професійної компетентності майбутніх фахівців з дизайну у вищих навчальних закладах, в основу якої покладено структурно-компонентний аналіз показників сформованості професійної компетентності студента, а критеріями оцінки обрані ознаки даної компетентності.
The dissertation research is dedicated to solving the problem of training design specialists-to-be in higher educational establishments. The historical and pedagogical aspects of design education forming and developing in Ukraine and in the world were considered; structural and content characteristics of design education were determined.
The structure and the didactic basis of the design specialists-to-be training content in higher educational establishments were defined from the aspect of various constituents, the forms and methods of design specialists-to-be training organization in higher educational establishments were examined and the training content was developed.
The pedagogical evaluation methods of professional competence level of design specialists-to-be in higher educational establishments were elaborated, based on the analysis of structure and constituents of students’ professional competence formation rate, the indications of the competence in question were chosen to be the criteria of evaluation.