В дисертації досліджено та проаналізовано стан розробки проблеми формування творчих здібностей студентів технічних ВНЗ в процесі навчання інформатики; розроблено компоненти методичної системи розвитку професійно орієнтованих творчих здібностей студентів під час вивчення інформатики на трьох рівнях навчально-пізнавальної діяльності студентів (репродуктивному, творчо-репродуктивному, творчо-пошуковому); з'ясована ефективність формування професійно орієнтованих творчих здібностей студентів та засвоєння ними теоретичного матеріалу у процесі навчання інформатики.
Dissertation is devoted to the problems of development creative abilities of students in process of teaching information science. Well-handled researches have been shown that systematical and purposeful using of applied programme securing of general-duty is allowed to extend the understanding educational material by students fundamentally, to attach to education creative research direction, to stire the educational-cognitive activity of students at the expense of considerable rise motivational components of the development creative abilities of students; stimulation of the development creative abilities by forming operational composition abilities to accomplish as standard tasks as tasks of creative character; forming user skills, forming states, which allow to do important professional functions of specialist, standard of the development creative skills.