У дисертації визначено роль, місце та функції прикладних задач в системі професійної освіти майбутнього фахівця-аграрія; виділено групи прикладних задач, що описують виробничі ситуації, і відповідні математичні моделі, які лежать в основі розв’язання цих груп задач; запропоновано види орієнтовних основ діяльності з їх розв’язання. Розроблено систему прикладних професійно-орієнтованих задач, диференційованих за складністю, яка спрямована на поетапне формування вмінь.
Обґрунтовано, що методика вироблення вмінь розв’язувати прикладні задачі має враховувати операційний склад умінь і рівні програмних вимог до їх формування, психолого-педагогічні засади формування вмінь, вимоги до розв’язування прикладних задач, принципи відбору задач і види орієнтовних основ діяльності з їх розв’язання. Теоретично й експериментально обґрунтована методика (мета, зміст, організаційні форми, методи і засоби) забезпечує ефективне формування вмінь розв’язувати прикладні задачі й може бути використана викладачами аграрних вищих навчальних закладів I-IV рівнів акредитації, вчителями математики профільних шкіл, ліцеїв, гімназій.
In the dissertation the role, the place and the functions of the applied problems in the professional education system of a future agrarian-specialist are determined; the typical situations which occur in agrarian production, and the corresponding mathematic models, that are in the basis of solving separate groups of applied problems are pointed out; different kinds of the directed fundamentals of activities and their solving are proposed. The system of professionally-oriented applied problems, differentiated by its difficulty, which is aimed at phased skills formation is developed. It is grounded that the methods of obtaining skills in solving applied problems must take into account operating structure of the skills and the level of requirements to their obtaining, psychology-pedagogical basics of formation, methodical requirements to the solving problems, the principles of selection and kinds of directed fundamentals of activities in their solving. Theoretically and experimentally grounded methodology (the aim, the contents, organizational forms, methods, and means) provides the effective forming of skills in solving applied problems and can be used by the teachers of agrarian high educational institutions of the I-IV level of accreditation, by the teachers of mathematics in specialized schools, gymnasiums and lyceums.