У дисертації розроблено, теоретично обґрунтовано та експериментально перевірено модель освітньої системи з реабілітаційним компонентом. Розкрито теоретико-методичні засади системного підходу до реабілітації, проаналізовано специфіку здійснення комплексної реабілітації, розроблено інноваційні освітньо-реабілітаційні технології у діяльності медико-психолого-педагогічного персоналу спеціального закладу освіти, модель компетентного випускника, мета-модель «Навчально-реабілітаційна діяльність спеціального закладу як відкритої соціально-освітньої системи: від проектування до інноваційної практики», мета-модель «Моделювання структури та напрямів розвитку професійної компетентності педагогів», локальні моделі компетентного педагога для спеціальних закладів освіти. Доведено, що методологічними засадами комплексного підходу до реабілітації виступають філософські закони взаємозв’язку, взаємозумовленості, цілісність явищ навколишнього світу, діяльнісна і творча сутність людини, розуміння особистості як об’єкта і суб’єкта суспільних відносин. Розроблено і впроваджено модель системного управління навчально-реабілітаційною діяльністю спеціального закладу.
The model of the educational system with the rehabilitation component is theoretically substantiated and experimentally proved. The theoretical and methodological foundations of systematic approach to rehabilitation are revealed; the specificity of implementation of complex rehabilitation is analyzed; innovative educational and rehabilitation technologies in the activity of the medical and psycho-pedagogical staff of specialized educational
institution, model of competent graduate, meta-model «Educational and rehabilitation activities of the specialized institution as a public social and educational system: from design to innovative practice», meta-model «Modeling the structure and development directions of pedagogues’ professional competence», local models of competent pedagogue’s for special educational institutions are substantiated. It is proved that methodological principles of comprehensive approach to rehabilitation are the philosophical laws of interconnection, interdependence and integrity of the phenomena of the world, activity and creative nature of a person, understanding the personality as the object and subject of social relations. The model of system management of educational and rehabilitation activities of the special institutions is developed and implemented.