У дисертації проаналізовано концептуальні, предметно-теоретичні, психологопедагогічні основи забезпечення практичної спрямованості у викладанні технічних дисциплін засобами експериментальних досліджень. Охарактеризовано теоретикометодологічні підходи до формування професійної компетентності інженерівпедагогів електромеханічного профілю у процесі експериментальних досліджень при викладанні технічних дисциплін та визначено педагогічні умови організації експериментальних досліджень у процесі підготовки фахівців електромеханічного профілю. На основі розробленої компетентнісно зорієнтованої методики, дієвість та ефективність якої експериментально перевірено, створено й упроваджено в систему професійної підготовки майбутніх інженерів-педагогів електромеханічного профілю навчальний посібник і інші навчально-методичні матеріали, які підвищили рівень підготовки студентів до інженерного експериментування в майбутній професійній діяльності.
The thesis analyses conceptual, object-theoretical, psycho-educational basis to secure practical direction in teaching engineering sciences by means of experimental research and states the problem of the research paper, which consists in implementation of competent approach in the preparation process of future engineers majored in electromechanics to conduct experimental research in studying engineering sciences. While analyzing the problem in pedagogical theory it was determined that experimental research has important gnosiological functions aimed at mastering electromechanical competence by future specialists; it is an integral part of teaching almost all technical sciences; it plays an important role in forming competence complex sufficient for professional activity in terms of actual production or teaching process, the main directions were also defined to solve problems which arise while teaching engineering sciences: to define pedagogical conditions for organizing experimental research, to develop the content of the preparation of students majored in electromechanics for conducting experimental research, to project competence methodology of preparation onto conducting experimental research.