У статті розкрито сутність проблеми формування ціннісного ставлення до природи дітей старшого дошкільного віку. На основі проведеного аналізу різних підходів учених до тлумачення концептів «формування», «цінність», «ставлення», «ціннісне ставлення» сформульовано та представлено дефініцію поняттю «ціннісне ставлення до природи дитини старшого дошкільного віку» як складної багатоаспектної індивідуально-психологічної характеристики дитини старшого дошкільного віку, що полягає в інтеграції сукупності теоретичних знань, ціннісних орієнтацій, індивідуально-особистісних якостей, практичних умінь та навичок дитини у сфері екології та передбачає наявність внутрішніх переконань щодо важливості збереження природи, усвідомлених прагнень ощадливого використання її ресурсів, емоційно-позитивного сприйняття дитиною природи, її краси, багатств та розуміння ролі природи в житті людини. Керуючись положеннями нормативно-правових документів у галузі дошкільної освіти та вивчивши сучасні наукові джерела та концепції українських та зарубіжних учених, визначено та схарактеризовано структурно-функціональну модель процесу формування ціннісного ставлення до природи у дитини старшого дошкільного віку, що включає в себе емоційно-ціннісний, когнітивний та діяльнісно-практичний компоненти. Запропоновано розглядати природу як загальнолюдську цінність.
The article reveals the essence of the problem of formation of valuable attitude towards nature of older preschoolers. Based on the analysis of various scientific approaches of the interpretation of concepts “formation”, “value”, “attitude”, “valuable attitude”, the definition of the concept “valuable attitude towards nature of an older preschooler” is formulated and presented as a complex multi-faceted individual and psychological characteristic of an older preschooler, which consists in the integration of set of theoretical knowledge,
valuable orientations, individual and personal qualities, practical abilities and skills of a child in the field of ecology and assumes the presence of internal beliefs about the importance of preserving nature, conscious aspirations for the economical use of its resources, emotional and positive perception of nature by the child, its beauty, wealth and understanding of the role of nature in human life. Guided by the provisions of normative and legal documents in the field of preschool education and having studied modern scientific sources and concepts of Ukrainian and foreign scientists, a structural and functional model of the process of formation of a valuable attitude towards nature of older preschoolers has been defined and characterized, which includes emotional and valuable, cognitive and activity-practical components. It is proposed to consider nature as a universal human value.