У статті наведено результати кластерного аналізу за допомогою методу – тестування вихователів приватного закладу дошкільної освіти «Wonderland» у Google Формі, за яким більшістю опитуваних визначено поняття «художньо-конструкторські (дизайнерські) уміння дітей старшого дошкільного віку» як здатності на основі вже сформованих художніх знань та уявлень здійснювати проєктування структури об’єкта, створювати художній образ та моделювати предметне середовище красиво та гармонійно. Прослідковано найбільш характерні дизайнерські уміння на думку вихователів. Встановлено якими методами та прийомами формують у закладі дошкільної освіти основи художньо-конструкторських умінь у дітей дошкільного віку. Здійснено порівняльний аналіз формування компонентів основ дизайнерських умінь старших дошкільників: емоційно-чуттєвого, ціннісно-пізнавального творчо-практичного компонентів з орієнтаційним, творчо-перетворювальним, особистісно-креативним компонентами. Запропоновано для вихователів методичні напрями щодо формування компонентів художньо-конструкторських умінь засобом ландшафтного дизайну, зокрема: емоційно-чуттєвого, ціннісно-пізнавального, творчо-практичного компонентів.
The article presents the results of a cluster analysis using the method of testing teachers of the private preschool institution "Wonderland" in Google Form, according to which the majority of respondents defined the concept of "artistic construction (design) skills of older preschool children" as an ability based on already formed artistic knowledge and ideas to design the structure of the object, create an artistic image and model the subject environment beautifully and harmoniously. The most characteristic design skills in the opinion of educators were followed. It has been determined what methods and techniques are used to form the foundations of art and design skills in preschool children in a preschool education institution. A comparative analysis of the components of the formation of the foundations of artistic and constructive skills of older preschool children was carried out: emotional-sensual, value-cognitive creative-practical components with orientational, creative-transformative personal-creative components. Methodical directions of the formation of components of artistic and design skills by means of landscape design are proposed for educators, namely: emotional-sensual, value-cognitive creative-practical components.