У статті розглянуто питання діагностування рівня комунікативної компетентності дітей старшого дошкільного віку. Актуальність дослідження зумовлена тим, що перед дітьми дошкільного віку стоять завдання навчитися правильно спілкуватися в різних соціально-побутових ситуаціях, проявляти власну ініціативність, орієнтуватися в різних ситуаціях, наслідувати культуру мовленнєвої комунікації та проявляти стриманість у спілкуванні. Оволодіння наведеними вміннями передбачає формування комунікативної компетентності. Дослідження визначило три ключові критерії: емоційно-ціннісний, комунікативний та соціально-когнітивний, що визначають процес формування комунікативної компетентності дітей старшого дошкільного віку. Зроблено висновок про важливість формування комунікативних навичок для підготовки дітей до успішного спілкування та встановлення взаємовідносин у майбутньому. Ця робота може виступити основою для подальших досліджень та розробки методики формування комунікативної компетентності серед дітей старшого дошкільного віку.
The article deals with the issue of diagnosing the level of communicative competence of senior preschool children. The relevance of the study is due to the fact that preschool children are faced with the task of learning to communicate correctly in various social and everyday situations, to show their own initiative, to navigate in dif erent situations, to imitate the culture of speech communication and to show restraint in communication. Mastering these skills involves the development of communicative competence. The study identified three key criteria: emotional and value, communicative, and socio-cognitive, which influence the development of communication in children. The study identified three key criteria: emotional-value, communicative and socio-cognitive, which determine the process of forming the communicative competence of senior preschool
children. In particular, most respondents demonstrated insuf icient skills in establishing interaction with peers and adults, listening attentively, speaking calmly, and coping with their emotions. It is concluded that it is important to develop communication skills to prepare children for successful communication and relationships in the future. This study can serve as a basis for further research and development of methods for the formation of communicative competence among children of senior preschool age.