У статті окреслено особливості фахової підготовки майбутніх учителів початкових класів до застосування цифрових освітніх технологій у професійній діяльності, здійснено теоретичне обґрунтування доцільності їх використання у роботі з молодшими школярами відповідно до ідей Концепції «Нова українська школа». Особливу дослідницьку увагу приділено огляду нормативно-правових документів, а саме: Закону України «Про освіту», Закону України «Про вищу освіту», Концепції розвитку цифрових компетентностей, Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 рр. та напрацювань дослідників в контексті означеної проблеми. Висвітлено функціональні можливості запропонованих цифрових освітніх технологій та особливості роботи з ними, які втілені у посібнику «Цифрові освітні технології у роботі вчителя початкової школи», що є елементом навчально-методичного забезпечення однойменного спецкурсу у змісті фахової підготовки студентів.
The article outlines the specifics of the professional training of future primary school teachers for the use of digital educational technologies in their professional activities, a theoretical justification of the feasibility of their use in working with younger schoolchildren is carried out in accordance with the ideas of the quot; New Ukrainian School quot; concept. Special research attention was paid to the review of normative and legal
documents, namely: the Law of Ukraine quot; On Education quot;, the Law of Ukraine quot; On Higher Education quot;, the Concept of the Development of Digital Competencies, the Strategy for the Development of Higher Education in Ukraine for 2022-2032 and the achievements of researchers in the context the specified problem. The functional possibilities of the proposed digital educational technologies and the peculiarities of working with them, which are embodied in the manual quot; Digital educational technologies in the work of an elementary school teacher quot;, which is an element of educational and methodological support of the special course of the same name in the content of professional training of students, are highlighted.