У статті здійснено теоретичний аналіз проблеми розвитку пізнавальної активності дітей дошкільного віку в різних видах діяльності. Уточнено дефініції понять: «активність», «пізнавальна активність» тощо. Проаналізовано низку особливостей розвитку пізнавальної активності дітей старшого дошкільного віку в різних видах діяльності. Здійснено емпіричне дослідження провів пізнавальної активності дітей дошкільного віку в різних видах діяльності. У статті подано результати опитування студентів третього курсу, освітньо-кваліфікаційного рівня «бакалавр», заочної форми навчання Українського державного університету імені Михайла Драгоманова спеціальності «Дошкільна освіта», що висвітлюють сучасний погляд студентів на ключові поняття, види дитячої діяльності, в яких пізнавальна активність проявляється, методів та прийомів активізації пізнавальної активності, створення сприятливого для пізнавального розвитку середовища. Проаналізовано вплив комп’ютерних ігор на формування особистості в дошкільному дитинстві. Виявлено, що студенти третього курсу освітньо-кваліфікаційного рівня «бакалавр», заочної форми навчання наділяють вагомого значення питанню розвитку пізнавальної активності, визначають поняття «активність» та «діяльність» схожими, тотожними. Прояви пізнавальної активності спостерігаються в діяльності: ігровій, творчій, пошуково-дослідницькій, мовленнєвій. З’ясовано, що осередки розвивального середовища такі, як дослідницький, творчий, сенсорний ефективні для пізнавального розвитку дітей. Визначені дієві методи та прийоми пізнавального розвитку дітей дошкільного віку: проведення ігор-вікторин, використання проблемно-пошукових ситуацій, придумування загадок, казок, вирішування ігрових завдань, запитання тощо.
The article presents a theoretical analysis of the problem of preschool children cognitive activity development in different types of activities. The definitions of the concepts are clarified as follows: «activity», «cognitive activity», etc. A number of features of the of senior preschool children’s cognitive activity development in different types of activities have been analyzed. An empirical study of the of cognitive activity of preschool children in different types of activities has been carried out. The article presents the results of a survey of third-year students of the educational qualification level «bachelor», extramural form of study of the Dragomanov Ukrainian State University, specialty «Preschool Education», which highlight the modern view of students on key concepts, types of children’s activities in which cognitive activity is manifested, methods and techniques for activating cognitive activity, creating an environment favorable for cognitive development. The influence of computer games on the formation of personality in preschool childhood has been analyzed. It has been discovered that the third-year students of the bachelors degree, extramural form of study, place great importance on the development of cognitive activity, define the concepts of «engagement» and «activity» as similar and identical. The manifestations of cognitive activity are observed in the following activities: game, creative, search and research and speech. It has been found that such centres of the developmental environment as research, creative, and sensory are effective for the cognitive development of children. Effective methods and techniques for the cognitive development of preschool children are identified. These are conducting quiz games, using problem-search situations, inventing riddles, fairy tales, solving game tasks, asking questions, etc.