Дисертаційне дослідження присвячено актуальній проблемі інтелектуального розвитку учнів 5-9 класів засобами проектно-технологічної діяльності у процесі трудового навчання. Проаналізовано сучасний стан дослідження проблеми інтелектуального розвитку учнів у психолого-педагогічній науці, на цій основі розкрито сутність, методи діагностування даного особистісного утворення. Проектно-технологічна діяльність розглядається як обґрунтована і спланована наперед творча навчальнотрудова діяльність, яка передбачає обґрунтування, планування, розроблення конструкції, технології виготовлення і реалізацію об’єктів проектування.
Розроблено комплексні критерії діагностики інтелектуального розвитку учнів у процесі трудового навчання: научуваність, рівень сформованості інтелектуальних умінь та інтелектуальної активності. У роботі теоретично обґрунтовано та підтверджено ефективність організаційно-методичних умов інтелектуального розвитку учнів у процесі проектно-технологічної діяльності на уроках трудового навчання.
The thesis is devoted to an actual problem of the development of 5-9-th forms students by means of project-technological activity in the process of labour training. A modern state of the researched problem of students intellectual development in psychological and pedagogical science has been analyzed, the essence, methods of diagnosing of this individual formation have been revealed on this basis. Projecttechnological activity is understood as an educational and production experiment which unites two sides of cognitive process: it is the method of training, on the one hand, and the method of intellectual development and practical application of the mastered knowledge and abilities, on the other hand. The complex criteria of diagnostics of students intellectual development in the labour training process are analyzed and grounded. They are the ability to get knowledge, the level of intellectual abilities and intellectual activity. Effectiveness of organizing and methodical conditions of students intellectual development in the process of project-technological activity on the lessons of labour training with the purpose of stimulation their intellectual activity and formation intellectual abilities has been proved in the work.