У дисертації досліджено процес етичного виховання старшокласників у процесі навчання біології, проаналізовано теоретичні та практичні аспекти проблеми. Розроблено модель етичного виховання старшокласників у процесі навчання біології, методологічними орієнтирами якої є: системний, синергетичний, аксіологічний, інформаційно-діяльнісний підходи, ідеї екоцентризму, екосистемології та екопсихології. Модель включає мету, результат, умови та взаємопов’язані компоненти: ціннісно-цільовий, змістовий, діяльнісно-комунікативний, діагностико-рефлексивний. Виділено блоки інформації екоетичного спрямування, які доцільно фрагментарно включати до змісту програмового матеріалу з біології. Сконструйовано систему завдань екоетичного спрямування для формування ціннісно-шанобливого ставлення учнів до природи. Визначено критерії, показники та рівні екоетичної вихованості старшокласників. Експериментально перевірено ефективність моделі етичного виховання старшокласників у процесі навчання біології.
The dissertation research deals with the process of ethics education of senior students in the process of biology teaching. Theoretical problems and practical situations have been analyzed. Ethics education model of high school students in the process of biology teaching has been developed. Methodological reference points of the model are: systemology, synergistic, information and activity, axiological, the ideas of ecocentrism, ecosystemology and ecopsychology. This model includes the goal, results, conditions, value-based, content, activity and communicative, diagnostic-reflective components. There have been distinguished the blocks of ecoethical information, which could be partly included to the content of program material in biology. The system of ecoethical tasks which can be used for forming of deferential attitude of students to nature has been designed. Criteria, parameters and levels of ecoethical education have been defined. The effectiveness of ethics education model of high school students in the process of biology has been experimentally proved.