У дисертації досліджуються етапи становлення і розвитку професійної художньо-промислової освіти Німеччини першої половини ХХ століття в історико-педагогічній ретроспективі. З’ясовано організаційно-педагогічні засади становлення німецьких художньо-промислових закладів професійної освіти нового типу, виокремлено традиції, які сприяють систематизації етапів дизайнерської підготовки, з’ясовані особливості взаємозв’язку між німецькою дизайн-освітою і дизайн-практикою та визначено типологію художньопроектних методів і прийомів.
The retrospectives of the establishment and development of the professional artistic and industrial education in Germany in the first half of the XX century in the field of historical and pedagogical science have been discovered. In the process of the research work the design – education as a professional activity in the first half of the XX century has been picked out of the art industry and the organizational and pedagogical principles of the establishment of German artistic and industrial institutions of the new type professional education have been cleared out, the traditions that influence the systematization of design training level have been singled out, the interconnected peculiarities between the design - education and design - practice have been found out, and the typology of project and artistic methods and the means of German design-education has been determined.