Дисертація присвячена питанню методики навчання учнів у гуртках початкового технічного профілю закладів позашкільної освіти на основі STEAM-підходу. Проведено аналіз теоретичних основ діяльності гуртків початкового технічного профілю в системі позашкільної освіти. Визначено місце і роль гуртків даного профілю в контексті освітньої діяльності науково-технічного напряму позашкільної освіти. Здійснено експериментальну перевірку ефективності методики навчання учнів у гуртках початкового технічного профілю закладів позашкільної освіти. З’ясовано, що рівень навчальних досягнень учнів у гуртках початкового технічного профілю закладів позашкільної освіти підвищиться при використанні методики навчання учнів у гуртках початкового технічного профілю закладів позашкільної освіти на основі STEAM-підходу.
The dissertation is devoted to study methodology of teaching children in classes of primary technical profile of after-school education institutions based on the STEAM («Science», «Technology», «Engineering», «Art», «Mathematics») approach. I analysed theoretical foundations of activity of primary technical profile classes in the system of after-school education. I defined place and role of the classes in the context of educational activities of the scientific and technical direction. I tested the effectiveness of the developed methodology of teaching students in the classes of primary technical profile of after-school education institutions. I established that level of academic achievements of students in the classes of the initial technical profile of after-school education institutions increase when using the methodology of teaching students in the classes of the initial technical profile of after-school education institutions based on the STEAM approach.