Дисертацію присвячено розробленню методики формування стильової культури виконання музичних творів у майбутніх учителів музичного мистецтва в процесі фахового навчання. Доцільність дослідження означеної проблеми зумовлено необхідністю розв’язання суперечностей між: соціальним запитом до випускників мистецьких факультетів вищих закладів освіти, спроможних забезпечити сучасний рівень художнього виховання учнівської молоді, зокрема на основі стильових підходів, та недостатністю стильової спрямованості викладання мистецьких дисциплін у вищих закладах освіти, а також науковою значущістю проблеми забезпечення стильових засад виконавської підготовки студентів та обмеженим звертанням науковців до теоретико-методичного її розроблення, зокрема до дослідження культурологічних орієнтирів стилевідповідного навчання студентів. Мета дослідження полягала у розробці, теоретичному обґрунтуванні та експериментальній перевірці методики формування стильової культури виконання музичних творів майбутніх учителів музичного мистецтва.
The dissertation is devoted to the development of methods of formation of stylistic culture of performance of musical works at future teachers of musical art in the process of professional training. The expediency of studying this problem is due to the need to resolve contradictions between: the social demand for graduates of art faculties of higher education, able to provide a modern level of art education of students, in particular on the basis of stylistic approaches, and lack of stylistic orientation of teaching art in higher education; also the scientific significance of the problem of providing stylistic principles of executive training of students and the limited appeal of scientists to its theoretical and methodological development, in particular to the study of cultural orientations of style-appropriate teaching of students. The purpose of the study was to develop, theoretically substantiate and experimentally test the method of forming a stylistic culture of performing musical works of future teachers of music. The objectives of the study included analysis of the state of research of the problem of stylistic development of students of art faculties of pedagogical universities in the process of professional training, definition of essence, content, structure of stylistic culture of performing musical works in future music teachers, development of criteria and indicators. future teachers of music.