Проведено дослідження теоретичних аспектів формування професійно-метричного реноме майбутніх викладачів вищої освіти, а саме: здійснено контентаналіз національної метрики нормативного забезпечення професійно-метричного реноме майбутніх викладачів вищої освіти для професійної зайнятості; конкретизовано соціальний вимір міжнародної імплементації професійної підготовки для зайнятості майбутніх викладачів вищої освіти засобами аксіологічного аналізу соціометрії європеїзації вищої освіти з метою формування професійно-метричного реноме викладачів. Обгрунтовано та запропоновано методичні аспекти формування професійно-метричного реноме майбутніх викладачів вищої освіти у підходах, принципах та методах пізнання й організації освітнього процесу підготовки педагогічної еліти. Здійснено матричний аналіз теоретичних і методичних аспектів абрису професійно-метричного реноме майбутніх викладачів вищої освіти. Обгрунтовано, спроектовано структуру і зміст моделі та методики орагнізації формування представницької компетентності професійно-метричного реноме майбутніх викладачів вищої освіти. Встановлено ефективність методики організації та моделі формування представницької компететності професійно-метричного реноме майбутніх викладачів вищої освіти з кейсом науково-методичного забезпечення.
We have explored theoretical aspects of forming professional reputation metrics of future higher education faculty members, in particular: conducted a content-based analysis of the national metrics for normative provisions of professional reputation metrics of future higher education faculty members for professional employment; concretized the social dimension in international implementation of professional training for employment of future higher education faculty members with the means of axiological analysis of sociometry in Europeanisation of higher education with the purpose of forming professional reputation metrics of faculty members. Methodical aspects of forming professional reputation metrics of future higher education faculty members have been susbtantiated and suggested in approaches, principles and methods of cognition and organization of educational process for training the teaching elite. Matrix analysis of theoretical and methodical aspects has been conducted on the outline of professional reputation metrics of future higher education faculty members. Structure and contents of the model and methodology to organize formation of representative competence of professional reputation metrics of future higher education faculty members have been substantiated and designed. Effectiveness of the methodology to organize and the model to form representative competence of professional reputation metrics of future higher education faculty members have been established, with a case of scientific and methodological support.