У дисертації досліджено проблему формування культурної компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва у процесі вивчення історії музики, що є актуальною для багатьох освітніх систем, зокрема України і Китаю. Здійснений теоретичний аналіз поняття компетентності і компетентнісного підходу в освіті дав можливість сформулювати робоче визначення феномену з подальшою проекцією на процес фахової підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва. Мета дослідження полягає в теоретичному обґрунтуванні методичних засад формування культурної компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва в процесі вивчення історії музики.
The thesis deals with the problem of the formation of cultural competence of future music teachers in the process of studying the history of music that is relevant for many educational systems, in particular, Ukraine and China. Theoretical analysis of the concept of competence and the competence approach in education made it possible to formulate a working definition of the phenomenon with further projection on the process of professional training of future music teachers. The purpose of the study is to substantiate theoretically the methodological foundations of the formation of cultural competence of future music teachers in the process of studying the history of music.