У дослідженні висвітлені актуальні проблеми підготовки майбутніх учителів математики в умовах інформатизації освіти. Побудовано модель ізапропоновано науково обґрунтовану методичну систему формування професійної готовності студентів педагогічних ВНЗ до використання ІКТ в евристичному навчанні. У роботі розкрито психолого-педагогічні передумови формування готовності майбутнього вчителя до використання ІКТ в евристичному навчанні математики. Обґрунтовано необхідність формування у студентів-математиків професійно-орієнтованих евристичних умінь у процесі всього навчання у вищому навчальному закладі та на цій основі сформульовано методичні вимоги щодо підготовки майбутнього вчителя до застосування ІКТ в евристичному навчанні математики. Запропоновано методичні рекомендації щодо впровадження комп’ютерноорієнтованого курсу в процес підготовки студентів-математиків та окреслено шляхи управління самостійною роботою студентів зі створення комп’ютерної підтримки евристичного навчання математики.
Topical problems of future maths teachers’ training under conditions of informatization of education have been investigated in the research. The thesis has presented the model and scientifically based methodical system of forming students’ professional preparedness to use information and communication technologies in heuristic teaching at Pedagogical Universities. There have been established psychological and educational preconditions of forming a future teacher’s professional preparedness to use information and communication technologies in heuristic teaching of mathematics. The necessity of forming mathematics students’ professionally oriented heuristic skills in the process of studying at higher educational institutions has been grounded. It has given us the opportunity to formulate methodological requirements for teaching future teachers how to use information and communication technologies in heuristic teaching of mathematics.
In the research methodical recommendations concerning the implementation of the computer-based course for mathematics students has been presented. The methods of controlling students’ self-organized work on computer support of heuristic teaching of mathematics have been outlined.