У дослідженні проаналізовано інституційну структуру креативних індустрій в Україні крізь призму культурологічного аналізу. Виокремлено основні інституції на державному, регіональному та місцевому рівнях, а також охарактеризовано синергетичну взаємодію діяльності інституцій креативних індустрій та їх розвиток на сучасному етапі. Автором обґрунтовано особливості культурологічного аналізу дослідження інституційної спроможності креативних індустрій в Україні. Відповідно, виявлено, що ефективна взаємодія на усіх рівнях інституцій креативних індустрій сприятиме популяризації української культури, культурно-історичних цінностей, культурної спадщини, креативних ініціатив та проєктів, сучасних феноменальних творінь культурнокреативного простору для сталого розвитку України. Доведено, що важливим залишається питання розробки національної стратегії культури, механізмів, дорожніх карт діяльності у кризових станах, збереження і розвитку культурно-креативного середовища у синергетичній співпраці інституцій з українським суспільством для культурно-креативної репрезентації України на міжнародному рівні. Наукова новизна характеризується тим, що вперше проблематика інституційної спроможності креативних індустрій досліджена крізь призму культурологічного аналізу.
The study analyzed the institutional structure of creative industries in Ukraine through the lens of cultural analysis. The main institutions at the state, regional and local levels are singled out, as well as the synergistic interaction of the activities of institutions of creative industries and their development at the current stage is characterized. The author justified the peculiarities of the cultural analysis of the study of the institutional capacity of creative industries in Ukraine. Accordingly, it was found that effective interaction at all levels of institutions of creative industries will contribute to the popularization of Ukrainian culture, cultural and historical values, cultural heritage, creative initiatives and projects, modern phenomenal creations of the cultural and creative space for the sustainable development of Ukraine. It has been proven that the issue of developing a national cultural strategy, mechanisms, roadmaps for activities in crisis situations, preservation and development of the cultural and creative environment in synergistic cooperation between institutions and Ukrainian society for the cultural and creative representation of Ukraine at the international level remains important. The scientific novelty is characterized by the fact that for the first time the issue of the institutional capacity of creative industries is investigated through the prism of cultural analysis.